Psychologie in Erziehung und Unterricht

Zeitschrift für Forschung und Praxis

Herausgeber: Köller, Olaf / Lewalter, Doris / Saalbach, Henrik / Walper, Sabine

1. Auflage Heft 1, 2011.

€ [D] 58,00 / € [A] 59,70

DOI: 10.2378/peu2011.art25d
Siegfried Preiser, Anne Krone, Torsten Kunz:
Zusammenhänge zwischen Schülerunfällen und dem Sozialklima an Schulen
Relations between the Social Climate at Schools and Injuries of Students

2011, 63-75

Unfälle werden durch ein Zusammenspiel von Merkmalen des Unfallauslösers, der verunfallten Person und der sie umgebenden Umwelt verursacht. Um Unfällen an Schulen näher auf die Spur zu kommen, untersucht diese Studie den Zusammenhang zwischen dem Unfallgeschehen und dem schulischen Sozialklima und setzt damit an peripheren institutionellen Unfall-einflüssen an. Dazu wurden anhand von Unfallmeldungen 13 unter- und 10 überdurchschnittlich unfallbelastete Schulen in Hessen ausgewählt. Die auf Schulebene aggregierten Gesamteinschätzungen des Sozialklimas von 1 852 Schülern aus 88 Schulklassen klären mittels linearer Regression 49 % der Varianz der Unfallzahlen und 39 % der Varianz der Unfallkosten auf, wobei insbesondere die wahrgenommenen Schüler-Schüler-Beziehungen bedeutsam sind. Sozial-strukturelle Variablen der Schülerschaft und eigene Opfererfahrungen der Schüler spielen auf Schulebene wider Erwarten keine Rolle für den Zusammenhang zwischen Sozialklima und Unfallgeschehen. Unter der Annahme einer kausalen Beziehung könnten Maßnahmen zur Förderung der sozialen Kompetenz nicht nur das Schulklima verbessern, sondern auch Schulunfälle verringern.

Summary: Accidents are determined by the interplay between the characteristics of the actual cause of the accident, the person involved, and the environment in which the accident happens. In order to explore accidents at schools in more detail, this study examines the relationship between accidents occurred and the social climate at school, thereby assessing the peripheral institutional influences on accidents. For this purpose, schools in the German state of Hesse were selected by their number of accident notifications; 13 schools with below average, as well as 10 schools with above average frequencies were taken into account. In 88 classes, 1852 Students of the selected schools were asked to rate the social climate of their school class on a global scale. A linear regression analysis revealed that the rating of social climate in class emerged as a good predictor, explaining 49 % of variance in the number of accidents and 39 % of variance in accident costs. The perceived student-student-relationships were of particular significance here. Contrary to expectations, pupils’ social structural variables and individual experiences of accident victims did not play a role in the relationship between social climate and accident occurrences at schools. Assuming a causal relationship, measures to promote social competencies may not only improve school climate but also minimize school accidents.

Keywords: School climate, class climate, accidents

Deutsch Abstract (dt.) | PDF Volltext



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