Psychologie in Erziehung und Unterricht

Zeitschrift für Forschung und Praxis

Herausgeber: Köller, Olaf / Lewalter, Doris / Saalbach, Henrik / Walper, Sabine

1. Auflage Heft 1, 2011.

€ [D] 58,00 / € [A] 59,70

DOI: 10.2378/peu2011.art24d
Susanna Roux, Gisela Kammermeyer, Andrea Stuck:
Verfahren zur Einschätzung des Sprachförderbedarfs im Jahr vor der Einschulung (VER-ES)
Procedure of Assessing the Demand for Language Fostering in the Year Before School Enrolment

2011, 1-14

Der vorliegende Beitrag stellt ein Screening zur Einschätzung des kindlichen Sprachförderbedarfs im Deutschen vor, das sprachliche Mindestanforderungen Fünfjähriger im Wortschatz, im Sprachverstehen, in der Sprachverarbeitung, in der Phonologischen Bewusstheit und im Kommunikationsverhalten erfasst. 733 Kindergartenkinder erreichten im Vergleich zu 186 Kindern ohne Kindergartenbesuch in fast allen Sprachbereichen signifikant höhere Werte. Ein signifikanter Interaktionseffekt zwischen Kindergartenbesuch und Familiensprache zeigte sich lediglich im Wortschatz. Über eine Clusteranalyse wurden vier Sprachprofile identifiziert; 4.6 % der Kinder erreichten dabei in allen Sprachbereichen niedrige Werte, während 29.3 % in Phono-logischer Bewusstheit den größten Sprachförderbedarf aufzeigten. Das Screening ist ein vielversprechender Ansatz zur praxistauglichen Erfassung sprachlicher Mindestanforderungen vor Schuleintritt.

Summary: This contribution presents a German language screening assessing five-year-old children in the minimum language requirements for successful school learning. The instrument comprises: size of vocabulary, language comprehension, language processing, phonological awareness, and communicative competence. 733 children with preschool experience were compared to 186 children without preschool experience. In almost all language domains preschool children scored higher than those without preschool attendance. Only in vocabulary family language interacted significantly with preschool experience: children with German as family language plus preschool experience scored highest. Cluster analysis differentiated four distinct performance profiles: 4.6 % of the children scored low in about all domains, while 29.3 % needed the most support in phonological awareness. The instrument appears to be a promising step towards a practicable, valid and well accepted screening procedure just before school entry.

Keywords: Language diagnosis, language screening, preschool age

Deutsch Abstract (dt.) | PDF Volltext



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