Frühförderung interdisziplinär

Zeitschrift für Frühe Hilfen und frühe Förderung benachteiligter, entwicklungsauffälliger und behinderter Kinder

Herausgeber: Speck, Otto / Hollmann, Helmut / Peterander, Franz / Simoni, Heidi / Walthes, Renate

1. Auflage Heft 4, 2013.

€ [D] 29,00 / € [A] 29,90

DOI: 10.2378/fi2013.art12d
Martin Thurmair:
Netzwerke Frühe Hilfen und der Beitrag von Frühförderstellen
Networks in early assistance for families in risk conditions and the contribution of early intervention services

2013, 206-221

Im Konzept der nationalen Frühen Hilfen spielt Vernetzung der existierenden Hilfe-Systeme eine zentrale Rolle. Die Interdisziplinäre Frühförderung wird bei den Frühen Hilfen oft als ein wichtiger Partner angesehen. Sie hat, wie neuere Daten aus Bayern differenziert aufzeigen, vielfältige Kooperationsbeziehungen in die Systeme Gesundheit, Kinder- und Jugendhilfe und Schule; einige davon können nach Ausmaß und Charakter als „Netzwerkbeziehungen“ angesehen werden. Als mögliche Anknüpfungspunkte von Netzwerken der „Frühen Hilfen“ bei den interdisziplinären Frühförderstellen werden hier skizziert: Praktische Unterstützung für Familien in prekären Lagen; interaktionsorientierte Therapieangebote in der frühen Kindheit; Elterngruppen und Treffpunkte; Familienbildung; Standorte und soziale Infrastruktur; und Fachdienste für Kindertagesstätten.

Summary: In the German national concept of Frühe Hilfen, which means early assistance for families in risk conditions and their children, networking is a central concept to coordinate existing services in order to make them effective. The interdisciplinary Early Intervention Services for children with handicaps and being at developmental risk are often seen as a substantial contribution to the networks of “Frühe Hilfen”, since they have multiple cooperations with health services, children and youth welfare institutions, and schools. Actual data from a Bavarian survey on interdisciplinary Early Intervention Services pinpoint the range and type of these cooperations which partly have the character of “networks”. Possible practical contributions of interdisciplinary Early Intervention Services to the "Frühe Hilfen” (Early Assistance) networks are seen in practical assistance for families, in interaction-oriented interventions in the early parent-child-relationship, in parent groups and meeting points, in family counseling and training, in getting integrated in a social infrastructure, and in services for kindergarten and preschool.

Keywords: Cooperation, networking, early intervention services, social services for families in risk conditions

Deutsch Abstract (dt.) | PDF Volltext



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