Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete (VHN)

Herausgeber: Hartmann, Erich / Herz, Birgit / Kuhl, Jan

1. Auflage Heft 4, 2012.

€ [D] 28,00 / € [A] 28,00

DOI: 10.2378/vhn2012.art16d
Hans-Joachim Motsch, Detta Sophie Schütz:
Effektivität inklusiver Sprachförderung ein- und mehrsprachiger Vorschulkinder nach der "Language Route"
Effectiveness of the Inclusive Language Support Concept "Language Route" in Mono- and Multilingual Pre-school Children

2012, 299-311

In der kontrollierten Interventionsstudie wurde die Effektivität des Sprachförderkonzepts "Language Route" (alltagsintegrierte Förderung) mit einer Sprachförderung im Pullout-Setting (1-3x wöchentlich in Kleingruppen) verglichen. Dazu wurden je 100 3-6-jährige ein- und mehrsprachige Kinder ausgewählt, ein Jahr lang begleitet und im Prä- und Posttest mit Verfahren untersucht, die die lexikalischen und grammatischen Fortschritte messen. Die Kinder der Untersuchungsgruppen gehörten zu der lexikalisch schwächeren Hälfte der Kindergartengruppen. Nach einem Jahr zeigten sich signifikante Fortschritte in allen sprachlichen Bereichen und Subgruppen. Wider Erwarten machten die schwächsten mehrsprachigen Kinder größere Fortschritte in ihren produktiven sprachlichen Fähigkeiten als die bereits sprachlich besseren mehrsprachigen Kinder. Die Sprachförderung mit der "Language Route", die auf eine Aussonderung von Kindern mit "Sprachförderbedarf" verzichtet, erwies sich als gleich effektiv wie die aussondernde Sprachförderung in der Kontrollgruppe. Diese Ergebnisse stehen im Widerspruch zu anderen Evaluationsstudien.

Summary: In this controlled intervention study, the effectiveness of the language support concept "Language Route" (training integrated into the daily routine) was compared to common language support in a pull-out setting (training in small groups 1 to 3 times a week). For this purpose, 200 monolingual and multilingual children aged three to six years were evaluated at baseline, monitored for one year, and evaluated again in a post-study session using tests measuring their lexical and grammatical progress. With regard to their lexical abilities, the study participants were among the weaker half of the kindergarten-population. After one year, significant progress could be observed in all language skills and among all the monitored subgroups. Contrary to expectations, the weakest multilingual children made greater progress in their productive language skills than those multilingual children with better language skills at baseline. The language support concept "Language Route", which does not require the separation of the children from the group, was proven to be as effective as the excluding approach used in the control group. The results of this study contradict the findings of other evaluation studies.

Keywords: Language support, multilingualism, bilingualism, inclusion

Deutsch Abstract (dt.) | PDF Volltext



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